Jak się robi karierę? Myślisz sobie – jak oni to robią? Przecież jestem tak samo dobry jak inni i nic! Takie myśli często pojawiają się w głowach osób, gdy ktoś z ich znajomych awansuje, podczas gdy oni tkwią cały czas w tym samym miejscu. Takie osoby czują się potem coraz bardziej zniechęcone, sfrustrowane, a jest to najgorsze uczucie jakie można mieć w pracy. Jak inni robią karierę? Oto odpowiedzi:

1. Istotną rzeczą przy robieniu kariery jest rozgłaszanie wszem i wobec swoich osiągnięć. Nie wystarczy tylko dobrze pracować i odnosić sukcesy, ale trzeba je jeszcze pokazywać światu. Dlatego należy mówić o efektach swoich działań zawsze i wszędzie. Jeśli sami siebie nie pochwalimy to istnieje mała szansa, iż ktoś zrobi to za nas.

2. Nie obawiaj się zabierać głosu na zebraniach czy konferencjach – pokaż się jako osoba aktywna i kompetentna, aby zwrócić na siebie uwagę.

3. Będąc w gronie współpracowników czy podczas spotkań służbowych nie należy narzekać, ani krytykować, lecz lepiej jest mówić o tym co się nam dzisiaj udało załatwić, z czego się cieszymy lub jaki sukces udało nam się odnieść. W taki sposób tworzysz wokół siebie atmosferę człowieka, któremu się wiedzie.

4. Graj na własny rachunek. Nawet pracując w zespole licz na siebie i pamiętaj o swoim upatrzonym celu jakim jest rozwój kariery zawodowej.

5. Zostawiaj ślady swojej pracy – przedstawiaj na piśmie projekty, rób konspekty, wysyłaj e-maile, w spornych kwestiach prowadź korespondencję. Wbrew pozorom da to Tobie więcej czasu dla siebie, lepiej zorganizuje pracę i powstrzyma od manipulacji Twoją osobą.

6. Chroń swoje pomysły – rozgłaszaj propozycje publicznie, by jak najwięcej osób wiedziało, że to Ty właśnie jesteś autorem tego rozwiązania. Domagaj się, abyś mógł podpisywać się pod własnymi projektami.

7. Często używaj zaimka „ja” zamiast bezosobowego „zrobi się” lub solidarnego „zrobimy”. Bierz odpowiedzialność za swoje czyny i wyciągaj z tego korzyści.

8. Patrz do przodu. Jeśli popełnisz błąd zastanów się co mógłbyś innego zrobić w danej sytuacji, wyciągnij wnioski na przyszłość i odłóż sprawę na półkę skupiając się na bieżących wydarzeniach.

9. Nie pozwól na porównywanie Twojej osoby do innych pracowników, gdy zdarzy Ci się pomyłka. Działaj dalej tak, aby taki incydent się więcej nie powtórzył.

10. Nie bój się przyznać do tego, że chcesz zrobić karierę.

To są podstawowe przykazania dla kogoś kto chce zrobić karierę zawodową, a nie zadowalać się rolą szarego pracownika. Tak się właśnie robi karierę – zmieniając swoje nastawienie na pozytywne, działając bez strachu i dążąc konsekwentnie do wymarzonego celu.